[Nlnog] ORF

Alex Bik alex at bit.nl
Wed Oct 22 17:10:20 UTC 2003

On Wed, 22 Oct 2003, Boudewijn Visser wrote:

> Ah, dat beantwoordt meteen een vraagje dat ik had, nl hoe nodig
> een ams-ix spoofing filtering awareness dag zou zijn.
>
> Ten minste, ik neem aan dat jij ook praat over de gespoofde attacks
> die Pim noemde ?

Zijn er andere dan?

> Als die vooral via je transits binnenkwamen, zou je denken (laten we
> positief zijn) dat je [ams-ix] peers al behoorlijk voorzien zijn van
> anti-spoofing filters.

Ik vind dat een wat te gewaagde conclusie. Er zijn ook andere redenen te
bedenken waarom het vooral via transit binnen kwam:

1) het grootste gedeelte van de wereld komt via transit bij ons binnen
2) misschien staan de meeste gehackte doosjes niet in dat deel van het
Internet wat via AMS-IX zichtbaar is
3) misschien DoSsen de DoS-kiddies wel expres vanaf netwerken in
verweggistan omdat het lastiger is om daar netwerk/abuse dudes te pakken
te krijgen
4) misschien hebben de meeste ams-ix members inderdaad wel anti-spoof
filters.

Overigens kam er van de voorlaatste DoS ook wat verkeer via DE-CIX
binnen, maar dat was niet zo heel erg veel.

--
Met vriendelijke groet,
Alex Bik,