[Nlnog] activiteit van localhost

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Tue Oct 14 17:25:09 UTC 2003

> Ook dat wil je niet. Je hebt immers nog steeds van die clueloze rukkers
> die menen dat bijv. IX ip-space niet globally routable hoeft te zijn.

Mww. Dat is een afweging.

Het (non-routed IX ip space) is, wat PMTU discovery betreft, alleen een
probleem als :

1 : de IX space niet (ook niet als aggregate) in de global routing table zit
2 : de MTU van de IX de kleinste is op het pad tussen client en server
3 : Client of server wel over de IX communiceren, maar tenminste 1 van
beiden niet in een direct aan die IX aangesloten netwerk zit.

Ik verwacht dat de combinatie van deze drie zaken toch wel erg zeldzaam zal
zijn. en uRPF gebruiken om alle "mag niet voorkomen" source adressen
meteen te droppen is wel heel aantrekkelijk.

Het maakt inderdaad troubleshooten met ping & trace van problemen op
de exchange voor verder weg gelegen partijen (niet connected) wel
lastiger.

Boudewijn