[Nlnog] IX ip-space globally routable (was: activiteit vanlocalhost)

Pim van Pelt pim at bit.nl
Tue Oct 14 17:17:05 UTC 2003

Hoi,

| nitpickje : mtr gebruikt al geruime tijd 'alleen' de traceroute-methode,
| icmp echo naar de opgegeven bestemming met verschillende TTL's, en
| haalt daar de RTT's van de tussenliggende hops uit.
Omdat ik hierover al eens een keertje een opmerking heb gemaakt her en
der, voeg ik 'm hier ook even in ;-)

Traceroute (het standaard ding) gebruikt geen ICMP maar UDP packets met
ophogende TTL. Er wordt door de client dus enkel UDP packets gestuurd, door
de intermediaire routers ICMP ttl-exceeded foutmelding terug naar de client.

De reden dat traceroute nog setuid moet zijn is dat hij een raw socket moet
binden om deze ICMP foutmeldingen te ontvangen, dus niet (wat erg veel mensen
denken) om ICMP echo's te sturen naar de remote-host met ophogende TTL.