[Nlnog] BGP hold timer waarde

Said Ouissal said at ouissal.net
Fri Jun 6 12:49:41 UTC 2003

On Fri, 6 Jun 2003, Pim van Pelt wrote:

> Ik zou de hold timer willen terug schroeven naar bijvoorbeeld 30 seconden..
> maar is dat te kort of juist nog te lang ? Wat is jullie mening hier over ?

De peers zijn verplicht de laagste hold timer te kiezen die voorgesteld
wordt in de OPEN messages.

De grote maar hierin is dat peers ook elke hold time mogen afwijzen. Dus een
peer met een "speciale" BGP implementatie mag je 30 seconden voorstel
afwijzen, waardoor afhankelijk weer van de router aan jouw kant de sessie
of niet opkomt of opkomt met alsnog 90 seconden (de standaard waarde per
de RFC).

Dus, voor peers op de exchange is het een slecht idee omdat je niet weet
waar je tegen peert. Voor speciale peers, zoals upstream is 30 seconden
geen idiote waarde en zal helpen om sneller te recoveren in situaties
waarbij je media niet down gaat (ATM PVC of switched Ethernet) als er een
failure is of er een onverwachte peer outage is.

De enige knelpunten zijn dus de BGP implementatie aan de andere kant en
mogelijke congestion op je lijn waardoor je BGP sessie iets minder stabiel
van zou kunnen worden.

Tx,
Said.