[Nlnog] Specificatie CLIP DTMF standaard

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Thu Jul 10 13:37:18 UTC 2003

> Heren,
>
> Op verzoek van iemand die zegt het na uren Google'n niet te kunnen vinden
> hier effe een berichtje, in de hoop dat een telecom-nerd me in de juiste
> richting kan duwen:
>
> We zijn op zoek naar documentatie omtrent de CLIP standaard welke bij KPN
> is gebruik is ten behoeve van CLID presentatie volgens de DTMF norm (dus
> niet het internationaal alom geaccepteerde en gerespecteerde FSK verhaal).

Met niet al te lang google'en heb ik het volgende gevonden.

Er zijn geen twee, maar een stuk of 10 CLIP standaarden ;-)

De nederlandse (en uruquaanse) is T 11-12E.

Uit
http://www.rochelle.com/instandards.asp

en pagina 29 van
http://www.acterna.ru/download/bits81.pdf

(product brochure van een tester van Wandel & Goltermann)

http://www.ainslie.org.uk/callerid/cli_faq.htm

verwijst naar
http://www.blichfeldt.dk/faq/clip.htm

of :

http://www.epl.co.uk/info12.htm
of TS11-12E ?

Ik vermoed dat de echte formele standaard een KPN document is;
Misschien alleen een vertaling van ietwat algemener document, maar zo
te zien lijkt elk land in elk geval een eigen nummer aan een standaard
te hangen.

> Iemand die technotes kent/heeft, welke gebruikt kunnen worden om een
> appliance te bouwen die hiermee om kan gaan (don't ask why, heb ik ook
> niet gedaan).

Het is niet al te moeilijk om chips te vinden die zeggen 'support both
FSK and DTMF CLIP standards' ; In hoeverre die chips alle kleine locale
variaties wel of niet meenemen is niet meteen duidelijk uit de docs.

(bv http://www.holtek.com.tw/docum/comm/95168.htm
http://www.npc.co.jp/en/news/00/0926_e.html

Hm, aparte business, die telecom specs....

HTH, Boudewijn