[Nlnog] Intro / GRH Peering

Jeroen Massar jeroen at unfix.org
Fri Aug 8 18:31:30 UTC 2003

Hoi,

Zelfs _ik_ wordt toegelaten op NLNog-post, korte intro
voor waarschijnlijk de velen die niet weten wie ik
ben: Jeroen Massar, nog steeds (helaas) student, maar
als het goed is, is dit het laatste jaar en begint
het afstuderen per herfst $ergens. Het studentschap
heeft zo een paar voordelen waaronder veel vrije tijd
waardoor ik in een paar projecten zit. Het bekendste
en het meest relevante is hierbij natuurlijk SixXS/IPng
wat ik samen met Pim (jullie aller Dapje) run.
Voor degenen die niet weten wat het is; check
http://www.sixxs.net of vraag je los...

Voor de rest van de info verwijs ik naar
 http://unfix.org/~jeroen/
en hanteer den google om nog meer uit te vinden.
Vragen mag natuurlijk ook.

Op naar de operational content zoals ze op nanog
zeggen; SixXS is niet alleen een white label tunnelbroker
maar heeft ook een paar nuttige zij projecten.
De belangrijkste hiervan is Ghost Route Hunter (GRH)
Zie http://www.sixxs.net/tools/grh/ voor de page met
de lange uitleg inc presentatie van het, nu oude, systeem.

In short: het verzamelt IPv6 bgp routes, analyseert
ze en kan laten zien waar de problemen zitten, waaronder
bogons, martians en een tal van andere dingen maar
natuurlijk ook zogenaamde Ghost Routes. De verzamelde
routing tables zijn per rapport en lookingglass op te vragen.

Sinds gisteren is er een extra feature bij gekomen:
een IPv6 peering router wat ook dient als een Route View.
Met dank aan Easynet's Robert Kie?ling (Easynet) kun je
er mee peeren op ASN8298, voor verdere informatie zie:
http://www.sixxs.net/tools/grh/peering/
Ik verwacht toch wel een aantal signups uit .nl.
Zie de signup page voor een makkelijk formulier.

Het zou mooi zijn als iig de ISP's die nu IPv6 doen
in Nederland gaan peeren met deze router zodat
we van Nederland iig een goede view hebben.

Daarnaast zou ik vragen of jullie een handje kunnen
helpen om andere ISP's te ver-IPv6en, momenteel
staan we 4de in de 'announced IPv6 TLA' lijst:
http://www.sixxs.net/tools/grh/tla/
en het zou toch wel mooi zijn als we Duitsland
verslaan want er staan 7 TLA's die niet geannounced
worden en dus ook feitelijk niet gebruikt als we
deze ISP's een handje helpen komen we weer een
stap dichter bij de 3de plek, europees staan
we al 2de, dus als we Duitsland voorbij staan...

Natuurlijk kan SixXS hier ook bij helpen om gebruikers
te voorzien van IPv6 dmv IPv6 in IPv4 tunnels.
Onder http://www.sixxs.net/pops/ staat beschreven
hoe je een POP kan verkrijgen.

Als je vragen heb kan je info at sixxs.net mailen of
natuurlijk op dit mailtje replyen, je kan ook bellen
met de charmante Pim:
 http://foto.sambalbij.nl/archive/2003-08-01/Pim%20belt/small_img_3620.jpg
Die je graag verder helpt :)

Greets,
 Jeroen

- --
jeroen at purgatory:~$ telnet grh.sixxs.net
Trying 2001:838:1:1:210:dcff:fe20:7c7c...
Connected to noc.sixxs.net.
Escape character is '^]'.

8<-----------------------------------------------
     ,---.    .-.
 \_           /     SixXS Ghost Router Hunter
     \_     /    http://www.sixxs.net/tools/grh/
       \   \
        \  \            info at sixxs.net
         \_/