[Nlnog] GBIC slots?

Alex Bik alex at bit.nl
Tue Aug 5 21:22:58 UTC 2003

On Tue, 5 Aug 2003, Nils Swart wrote:

> Jij liever dan ik; ik zou erg bang zijn voor meldingen in de trant van:
>
> 'de verbinding met amsterdam lag er uit wegens problemen met onze
> zelfgesmurfte cwdm apparatuur'

> Maar begrijp ik uit je vraag goed dat we binnenkort SorBITto WDM
> apparatuur op de markt krijgen ? :)

Klinkt als een kunstmatige zoetstof, maar wie weet :)

BTW: Als je het niet erg vindt heb ik ik net iets meer vertrouwen in m'n
eigen soldeerkunsten dan in die van de omgeschoolde Taiwanese
garnalenpellers die dat soort spullen doorgaans in elkaar braden.

Ik was uiteraard niet van plan om de GBICs en OADMs zelf te maken. Een
GBIC levert gewoon braaf een (gebalanceerd) elektrisch signaal wat je -
desnoods een beetje versterkt - zo weer z'n broertje in kan duwen.
signalen als LOS komen kant-en-klaar uit je GBIC, daar hoef je dus niets
meer aan te doen. De seriele zooi kun je volgens mij gewoon negeren,
daarmee lees je het type GBIC en het serinummer uit. Dat is voor zover
ik weet nog nooit zinniger gebruikt dan door vendors om te voorkomen dat
je GBICS van hun collega's kunt gebruiken.

Je kunt standaard CWDM GBICs kopen op 1470nm tot 1610nm in stapjes van
20nm. Inkomend vreten ze alles tussen 1460nm en 1620nm.

Als ik een paar connectors heb zal ik het eerst eens met twee sx-en
back-to-back proberen. Als dat werkt, werkt het met CWDM GBICs ook. Zo
niet heb ik er in ieder geval nog niet te veel geld aan verspild :)